Ha kevés a pénz, az emberek az egészségükön spórolnak először

2024. február 27. 15:46
Hiába csökken az infláció, a fogyasztás nem élénkül.
 
Ha nincs pénze a lakosságnak, már a spórolás első körébe bekerülnek a magasabb árú, egészséges élelmiszerek, azaz kevesebb olyan élelmiszert fogyasztanak az emberek, ami valóban jót tesz a szervezetnek – mindezt a gyártók is megszenvedik. Küzdeni kell tehát, hogy a gazdasági szorongás ne legyen hatással az egészségtudatosságra – mondta Gazsi Zoltán, a csomagolt salátákat gyártó és forgalmazó az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a vg.hu-nak.
 
Ha kevés a pénz, az emberek az egészségükön spórolnak először
Az egészséggel kapcsolatos kiadások gyakran a lista végére kerülnek – fotó: pixabay.com
 
Nem élénkül a fogyasztás
Bár jó hír, hogy érezhető módon mérséklődött az infláció, a fogyasztás újbóli növekedése csak jelentős késéssel várható. Ráadásul az egészséghez szorosan köthető kiadások azon legveszélyeztetettebb körbe tartoznak, amin legelőszőr spórolnak az emberek. De mi lesz eközben azokkal a cégekkel, amelyek – egyelőre hiába – várják a fellendülést?
 
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már többször megfogalmazta, hogy a vártnál is jobb inflációs adatok ellenére a fogyasztás még nem élénkül, habár az a kormányzati cél, hogy a 4 százalékos gazdasági növekedés is elérhető legyen 2024-ben. Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza az elemzésében kitért arra, hogy szeptember óta ugyan emelkednek a reálbérek, mégis a visszafogott kereslet jellemző a magyar gazdaságra, ami a növekedés gátjává vált mind a beruházások, mind a fogyasztás terén. Ez látszik meg hónapról hónapra a termelési (kiskereskedelem, ipar, építőipar) és felhasználási (szolgáltatások, beruházások) adatokban is.
 
Amikor a tartalékképzés a jellemző a családi költségvetésre, akkor az egészséggel kapcsolatos kiadások gyakran a lista végére kerülnek, vagyis az emberek elkezdenek spórolni az egészségükön.
 
Az alapanyag-ellátás jelenti a legnagyobb kihívást
A gazdasági nehézségek közvetlen hatást gyakorolnak az emberek életmódjára és egészségtudatosságára. A fogyasztók árérzékenysége abban is megnyilvánul, hogy ilyen helyzetben kevésbé hűek egy-egy márkához, vagy ha hűek is, inkább az ár alapján választanak a termékek között, keresve az akciókat. Van, amikor átváltanak alternatív termékekre, ha azoknak kedvezőbb az áruk: például az áruházláncok saját márkás termékeire, azokon belül is egyre több első áras termék fogy.
 
Az infláció azonban nemcsak a fogyasztókat, hanem a gyártókat is érinti. Szakértők szerint a globális felmelegedés miatt folyamatosan sokrétű problémákat kell kezelniük, szinte minden termesztőterületen.
 
A hirtelen felmelegedés miatt összeérő palántázások, vízhiány, betegség és kártevő nyomás mellett szűkülő növényvédelmi lehetőségek következtében nehezen tervezhető és drágul a nyersanyag, amely a legnagyobb költségtétel – mondta az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán. Hozzátette: a termesztők növekvő veszteségeire rakódnak a munkaerőhiány miatti nehézségek, sztrájkok akadályozzák a beszállításokat, így a legnagyobb kihívást egyértelműen az alapanyag-ellátás biztosítása okozza.
 
Fontos szempont a bérek szinten tartása is, ezért az Eisberg különös figyelmet fordít arra, hogy a munkatársaik fókuszban legyenek, előtérbe helyezik a csapatmunkát és a közösségépítést, hiszen ezen tényezők kulcsfontosságúak a munkatársak hosszú távú megtartásában.
saláta
A fogyasztók árérzékenysége abban is megnyilvánul, hogy ilyen helyzetben kevésbé hűek egy-egy márkához – fotó: pixabay.com
 
Nehéz a helyzet, de előre kell menekülni
Az egészséges termékeket gyártók küzdenek a csökkenő fogyasztói vásárlóerővel, az emelkedő költségekkel, és igyekeznek a lehető legkisebb árakat kialakítani: az elmúlt időszakban például a csomagolt saláták és salátatálak az inflációnál kisebb mértékben drágultak.
 
A már 2019-ben évi 23 millió tasak konyhakész salátát előállító Eisberg az előre menekülést választva jelentős beruházást tervez, a jelenlegi 5 ezer négyzetméteres üzemét további 4 ezer négyzetméterrel szeretné bővíteni, hogy hosszú távon is stabilizálja a piaci helyzetét. Az ügyvezető véleménye szerint a nehéz gazdasági környezet ellenére is lényeges az innováció és a fenntarthatóság felé történő elmozdulás, illetve a fogyasztói tudatosság növelése.
saláta
Az egészséges termékeket gyártók küzdenek a csökkenő fogyasztói vásárlóerővel, az emelkedő költségekkel, és igyekeznek a lehető legkisebb árakat kialakítani – fotó: pixabay.com
 
Harcolni kell az egészségtudatosságért
A saláta csomagolása speciális, aminek eltarthatósági okai vannak, és a termék jellege miatt egyelőre nem lehet észszerű keretek között papírcsomagolásra váltani. Az ügyvezető elmondta:
 
A műanyag csomagolóanyag jelentős fejtörést okoz a gyártóknak, akik számos kísérletet tettek már a lecserélésére, és folyamatosan keresik a megoldásokat, amelyek nem csak gazdaságilag észszerűek, de környezetbarát alternatívát is kínálnak.
 
"Piaci szereplőként küzdeni kell érte, hogy a gazdasági szorongás ne legyen hatással az egészségtudatosságra" – tette hozzá Gazsi Zoltán, aki szerint igyekeznek az áraikat csak a legszükségesebb mértékben emelni, hogy az egészséges táplálkozás, a minőségibb életvitel és a betegségek megelőzése ne válhasson a családok költségvetési megszorításainak áldozatává – azaz az egészséges élelmiszer megőrizze helyét a háztartások kiadásai között.
 
„Ezen az úton fontos lépés, hogy a fogyasztók tudatos döntéseket hozzanak saját és családjuk egészsége érdekében" – összegzett az Eisberg ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

Emésztőgödörbe öntötték a tejet az erdélyi gazdák

2023. március 31. 10:57
Nem tudják eladni senkinek.
 
Demonstrációt tartottak az erdélyi tejtermelők szövetségének tagjai szerdán; emésztőgödörbe öntöttek egy tartálykocsi tejet, tiltakozásul amiatt, hogy nincs vevő a termékükre – írja az infostart.hu
 
Nehéz helyzetben a gazdák
A Szilágy megyei Járaszurduk (Surduc) településen az erdélyi tejtermelők szövetségének (BOVICOOP) több mint száz tagja azért tartott tiltakozó akciót, mert az általuk termelt tejet április elsejétől egy feldolgozó cég sem akarja felvásárolni.

Exportkvóta a marokkói paradicsomra

2023. március 14. 10:45
Marokkó kvótát vezetett be a paradicsom exportjára, hogy növelje a helyi készleteket és csökkentse az árakat a ramadán böjti hónap előtt. Az emelkedő alapanyagárak, a kártevők terjedése és az ismétlődő aszályok együttesen komoly gondokat okoztak a világ negyedik legnagyobb paradicsomtermelő országában.