Így emelkedett egy hónap alatt az élelmiszerek ára

2023. június 08. 11:54
Az EU-s országok közül Magyarországon továbbra is kiemelkedően magas az infláció.
 
Májusban a fogyasztói árak átlagosan 21,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az elmúlt egy évben a háztartási energia és az élelmiszerek ára emelkedett a leginkább – közölte csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Így emelkedett egy hónap alatt az élelmiszerek ára
Hozzátették, a fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,4 százalékkal csökkentek.
 
Így változtak az árak egy év alatt
A KSH adatai alapján 2022. májushoz viszonyítva az élelmiszerek ára 33,5 százalékkal emelkedett, ezen belül leginkább:
 
  • 59,6 százalékkal az édesipari lisztesárué,
  • 52,7 százalékkal a kenyéré,
  • 51,3 százalékkal a tejtermékeké,
  • 46,8 százalékkal a vaj és vajkrémé,
  • 46,1 százalékkal a tojásé,
  • 37,4 százalékkal a száraztésztáé,
  • 36,6 százalékkal a péksüteményeké,
  • 34,9 százalékkal a tejé,
  • 33,7 százalékkal a sajté.
 
Tizenkét hónap alatt a háztartási energia 37,2 százalékkal drágult, ezen belül a vezetékes gáz 49,1, a palackos gáz 47,2, az elektromos energia 27,2 százalékkal.
 
A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 19,3, ezen belül a szeszes italoké 25,8 százalékkal nőtt. A tartós fogyasztási cikkekért 8,1, ezen belül az új személygépkocsikért 17,0, a konyha- és egyéb bútorokért 16,1, a fűtő- és főzőberendezésekért 14,5, a szobabútorokért 12,1 százalékkal kellett többet fizetni. Az állateledelek ára 51,7, a mosó- és tisztítószereké 37,1, a testápolási cikkeké 25,9, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 16,4 százalékkal lett magasabb. A járműüzemanyagok 17,7 százalékkal drágultak. A szolgáltatások díja 14,3 százalékkal emelkedett, ezen belül az autópálya-használat, gépkocsikölcsönzés, parkolás 28,0, a sport- és múzeumi belépők 27,1, a belföldi üdülés 26,8, a járműjavítás és -karbantartás 23,1, a taxi 22,2, a lakásjavítás és -karbantartás 19,8 százalékkal került többe - ismertette a KSH.
 
Drágulás egy hónap alatt
Májusban áprilishoz viszonyítva az élelmiszerek átlagosan 0,1 százalékkal drágultak.
Ezen belül:
  • a párizsi, kolbász 0,9, az idényáras élelmiszerek – burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen – 0,4 százalékkal került többe,
  • a sajt 2,3, a rizs 1,7, a vaj és vajkrém 1,3, a péksütemények 1,3, a tej 0,9, a baromfihús 0,6 százalékkal kevesebbe került.
  • A háztartási energia ára 3,0 százalékkal mérséklődött, ezen belül a vezetékes gázért 6,4 százalékkal kellett kevesebbet fizetni.
 
A járműüzemanyagok 6,6 százalékkal olcsóbbak lettek májusban az előző hónaphoz képest. A mosó- és tisztítószerek ára 1,0, a testápolási cikkeké 0,7 százalékkal magasabb, az állateledeleké 2,6 százalékkal alacsonyabb lett. A szolgáltatások 0,9 százalékkal drágultak, ezen belül a belföldi üdülésért 2,0, társasházi közös költségért 1,4, lakbérért 1,2 százalékkal többet, a munkahelyre, iskolába történő utazásért pedig 21,7 százalékkal kevesebbet kellett fizetni – tájékoztatott a KSH.
 
Az Eurostat adatai alapján az EU-s államok közül Magyarországon a legmagasabb az infláció.
 
forrás: MTI

Kapcsolódó cikkek

62 élelmiszer ára már biztosan ott lesz az új rendszerben

2023. június 12. 16:21
Július 1-től lehet online összehasonlíthatjuk össze az egyes boltok élelmiszer árait.
 
Mi várható jövő hónaptól?
A következő hónaptól lehetőségünk van online böngészni a boltok árai között, legalábbis 62 termék esetén már biztosan. Ide tartozik többek között a tej, a trappista sajt, a petrezselyemgyökér, valamint a sertéskaraj. Nemrég készült el ugyanis azoknak az élelmiszereknek a listája, amelyek már az induláskor ott lesznek az új árfigyelő rendszerben.
 

Évente megduplázódik a Pápai Hús húsmentes termékei iránti kereslet

2023. június 21. 18:23
A húspótló élelmiszerek a termékek két százalékát teszik ki a Pápai Húsnál, de a kereslet irántuk évente megduplázódik. Nyár végén megjelenik az üzletekben a pápai receptúra alapján gyártott új termék, a vegán steak - közölte az MTI-vel a Pápai Hús Kft. ügyvezetője.
Szappanos Péter elmondta, hogy a magyar lakosság csaknem 30 százaléka kóstolt már növényi alapú, vegán húshelyettesítő terméket, 5 százaléka pedig rendszeresen fogyasztja is. Erre az igényre reagálva a vállalat jelentős fejlesztéseket hajtott végre milliós nagyságrendben ezen a területen, 2020 óta folyamatos a receptúra-fejlesztés és tökéletesítés - tette hozzá.